مراقبت از سالمندان در منزل آذرنجات تبریز: مطلب ویژه

30 بهمن

سالمندی و مراقبت از سالمندان در منزل آذرنجات:
سالمندی مرحله ای پر از دانش، خرد و حکمت است و ما با مراقبت از سالمندان میتوانیم از این گنجینه گرانبها به بهترین نحو مراقبت کنیم.

اما مسئله دیگری که سالمندان ما در دوران سالمندی با آن روبرو هستند ضعف در انجام امور شخصی ومشکلات فیزیکی و جسمانی است. که ما با مراقبت از سالمندان باید در پیشگیری از شدت یافتن این علائم در دوران سالمندی تلاش کنیم.

همانطور که میدانید در قرن ۲۱ با افزایش امکانات، بهبود شرایط بهداشتی و بالا رفتن امید به زندگی طول عمر انسانها افزایش یافته است. بنابراین سالخوردگی جمعیت یک موفقیت بهداشتی است که با عدم برنامه ریزی و مدیریت ناصحیح می تواند به یک چالش بزرگ برای دولتها تبدیل شود.

اقدامات پیشگیرانه در سالمندان بر اساس زمان مداخله به سه سطح تقسیم می گردد:

۱- پیشگیری اولیه : مشتمل بر اقدامات مثبتی است که سبک ناسالم زندگی را تغییر میدهد و مانع حضور عوامل خطر ساز می گردد. این سیاست شامل کاربرد توصیه های معمول در زمینه «تغذیه،ورزش،مصرف دخانیات و الکل و مواد مخدر» می باشد. همچنین مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه از دهان و دندان و ایمن سازی را برای پرهیز از ابتلا به بیماری های عفونی شامل می شود. (مانند آموزش ، مشاوره ، واکسیناسیون)
۲- پیشگیری ثانویه : بسیاری از سالمندان دارای بیماری خفیف یا عوامل آشکار کننده بیماریهای زودرس و مزمن می باشند. در این نوع پیشگیری با شناسایی عوامل خطر و غربالگری و تشخیص و درمان زود هنگام بیماری ها ، عوامل خطر برای سالمند را سریع تشخیص داده و برای آن ها اقدامات مناسب و خاص انجام می گیرد. این اقدامات زود هنگام بر مرگ و ناتوانی در سنین سالمندی تاثیر می گذارد و مانع پیشروی بیماری می گردد.
۳- پیشگیری ثالثیه : بسیاری از سالمندان دارای یک بیماری مزمن می باشند. در این سطح پیشگیری ، هدف حفظ عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی سالمند تا بیشترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب است. این سیاست شامل جلوگیری از وقوع مجدد حمله حاد بیماری با کمک دارو یا تغییرات سبک زندگی و کمک های توانبخشی می شود. ( توانبخشی و ارتقای کیفیت زندگی سالمند)

اگرچه تغییرات و بروز مشکلات در دوران پیری اجتناب ناپذیر است، اما با روشهایی می شد از بروز زود هنگام این بیماریها جلوگیری کرد و تا حد امکان از مراقبت از سالمند را به نحوی شایسته انجام داد و این مشکلات را به تعویق انداخت:

-داشتن برنامه ورزشی منظم
-استفده از کفشهای پاشنه کوتاه با کف غیر لغزنده
-عدم استعمال دخانیات
-رژیم غذایی مناسب ( کم نمک و کم چرب)
-مصرف کافی مایعات
-تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده یا برعکس به آرامی صورت گیرد
-رعایت بهداشت دهان و دندان
-کنترل منظم قند و فشار خون
-برنامه استراحت منظم علی الخصوص در هنگام فعالیتهای طولانی
-الگوی خواب منظم

عادتهای غذایی مناسب برای سالمندان و مراقبت از سالمندان آذرنجات:

-از مصرف نمک و مواد غذایی شور تا حد امکان پرهیز کنند.
-هر روز بطور مرتب صبحانه صرف شود.
-سبزی و میوه در برنامه غذایی هر روزه وجود داشته باشد.
-مصرف چربی را به حداقل برسانند.
-در هر وعده غذایی حجم کافی و مورد نیاز را مصرف کنند.
برنامه غذایی دوران سالمندی شامل طیف متنوعی از مواد غذایی است . به گونه ای که بتواند حدود ۳۰ درصد کالری را از چربی ها ، ۱۵ درصد از پروتئینها ، ۵۵ درصد از کربوهیدراتها (عمدتا کربوهیدراتها مرکب ) تأمین کند . به علاوه توصیه می شود چربیهای غیر اشباع ترجیحا از منابع گیاهی تامین شود
امید است با به کارگیری راهبردهای اشاره شده در بالا و مراقبت از سالمندان خود، بتوانیم هر چه بهتر از این سرمایه گرانقدر نگهداری کنیم.
مراقبت از سالمندان در منزل آذرنجات:
با توجه به رشد جمعیت سالمندی در ایران نیازهای اجتماعی ، رفاهی و مراقبتی سالمندان روز به روز در حال افزایش میباشد و یکی از این نیازها مراقبت از سالمندان است که باید به نحو شایسته ای انجام گردد .

مراقبت از سالمندان در منزل توسط مراقبین مرکز خدمات پرستاری در منزل آذرنجات تبریز بصورت روزانه ، شبانه ، شبانه روزی و یا بصورت مقطعی (مدت معین) انجام میپذیرد.

از جمله وظایف مراقبت از سالمند درمنزل آذرنجات میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
1-مراقبت و نگهداری از سالمند
2- پیگیری درمان و دادن دارو درتمام ساعات کاری
3- تهیه غذا و دادن غذا
4- رسیدگی به امور رفاهی سالمند و گردشگری سالمند( با اجازه کتبی خانواده)
5- رسیدگی به علائق سالمند در اوقات فراغت ( مرور خاطرات- خواندن کتاب – حل کردن جدول و ...... )
6- همراهی سالمند در بیرون از منزل
7- رسیدگی به امور اداری و مالی سالمند( با اجازه کتبی خانواده )
8- رسیدگی به نظافت و استحمام سالمند
9- رسیدگی به نظافت محل زندگی سالمند
آذرنجات با آموزش مراقبین بصورت تخصصی در زمینه مراقبت سالمند و بکار گیری و اعزام آنان به منازل امر مراقبت از پدران و مادران را متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی شما عزیزان انجام میدهد و آسایش و رضایت خاطر را در شما ایجاد مینماید .

از جمله فواید مراقبت شایسته از سالمند توسط مرکز خدمات پرستاری آذرنجات تبریز :
1-گذراندن دوران سالمندی توأم با لذت و رضایت در خانه خود و افراد خانواده خود
2- آسایش خانواده سالمند و نداشتن دغدغه پیگیری امور درمان و مراقبتی پدر و مادر خود
3- برقراری ایجاد رابطه بیشتر بین فرزندان و والدین شان به واسطه حذف شدن امور مراقبتی و جسمانی سالمندان و رسیدگی به نیازهای عاطفی شان
4- از بین رفتن حس معذوریت سالمند نسبت به فرزندان خود

 

 مراقبت از سالمندان در منزل در تبریز آذرنجات

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما